Do niezwykle ciekawych należą pocztówki – „bajarki”, które poukładane w serie np. 6, 9 lub więcej, opowiadały jakieś historyjki, których kolejne odcinki prezentowane były na poszczególnych egzemplarzach należących do kolekcji.  Często były to historyjki o humorystycznym zabarwieniu. Nadawcy kupowali często całą serię i wysyłali kolejne sztuki do adresatów, aby ci mogli zebrać całość i umieścić w albumie. W złotej epoce karty pocztowej była to popularna zabawa, dzięki czemu dzisiaj, można niekiedy spotkać albumy wypełnione takimi seriami, które w stanie nienaruszonym przetrwały do naszych czasów.  W Polsce pewnie rzadziej można spotkać takie przypadki, ale np. we Francji takich rodzynki wciąż jeszcze występują na aukcjach.

Poniższe pocztówki wydane zostały na początku XX wieku i należą do francuskiej serii kart pocztowych  o intrygującym  tytule Samobójstwo („Le Suicide”). Seria prezentuje w telegraficznym skrócie sposoby pożegnania się ze światem żywych, podając przykłady tradycyjnych, powszechnie znanych metod popełniania samobójstwa jak otrucie, powieszenie, utopienie,  postrzelenie oraz wyższość nowoczesnej techniki w tym względzie nad tymi wymienionymi. Bohaterem krótkiej opowieści jest sponiewierany przez codzienność (zdradzony!) jegomość, któremu życie obrzydło i chciałby je sobie co prawda odebrać, ale decyzja o właściwym popełnieniu tego czynu nie może zostać podjęta nazbyt pochopnie. Dżentelmen jest wybredny, deliberuje nad rozmaitymi ewentualnościami, aż ostatecznie decyduje się na jedną z nich, najlepszą, bo szybką i skuteczną.

1. Samobójstwo. Zdradzony? Życie jest mi ciężarem …..

(samobójstwo 1)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

2. Trucizna? To naprawdę brzydko pachnie.

(Samobójstwo 2)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

3.  Sznurek ? Wisząc, nie wygląda się zbyt ładnie

(samobójstwo 3)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

4. Woda? Nigdy nie próbowałem

(samobójstwo 1)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

5. Kulka? Czasem się pudłuje

(samobójstwo 5)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

6. Ah! (Metro) …..szybko i pewnie

(samobójstwo 6)

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii "Le Suicide", wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Samobójstwo dawniej. Szybko i skutecznie. Pocztówka z serii „Le Suicide”, wydanie Charles Colas, źródło: cparama.com

Adresat pocztówek, który otrzymywał stopniowo, kolejne części tej układanki, na pewno musiał być zaskoczony, że prawdziwym bohaterem lub tematem jej nie jest ani smutny Pan w garniturze, ani przepis na skuteczną śmierć, a ….nowo otwarte we francuskiej stolicy Metro.  Paryskie Metro zostało oddane do użytku w roku 1900 (w tym samym roku, kiedy miała miejsce Wystawa Światowa (l’Exposition universelle ) i było trzecim tego typu środkiem transportu w Europie, po metrze londyńskim i budapesztańskim.  Autorzy projektu  z wisielczym poczuciem humoru prezentują główne zalety nowoczesnego, paryskiego środka lokomocji – „szybko i pewnie” :). Kartki pocztowe zostały wprowadzone w obieg i skasowane trzy lata później, w 1904 roku.

Seria prezentowanych tu pocztówek francuskich może być zarazem przykładem wysublimowanej reklamy, której sposób działania wykorzystywany jest do dnia dzisiejszego (zaintrygowanie odbiorcy, wywołanie u niego emocji, które powodują, że aktywnie śledzi on  kolejne sekwencje przekazu etc.) , jak i czarnego humoru, który na dawnych pocztówkach był nader powszednim zjawiskiem.

Skany kart pocztowych pochodzą z forum www.cparama.com

 

Advertisements