Bardzo życiowy wierszyk Brzechwy jako przypomnienie, mignął mi gdzieś ostatnio  w internecie i zaczęłam się zastanawiać, czy przypadkiem gdzieś nie wydano pocztówek, które zilustrowałyby utwór. Oczywiście, że tak! Na początku miałam na uwadze jakieś pocztówki francuskie i niemieckie prezentujące żurawie i czaple, jednak jak się okazało, najtrafniejszym wyborem są kartki radzieckie, opowiadające tę samą historię wg lokalnej interpretacji.

Żuraw i Czapla

Autor: Jan Brzechwa

Przykro było żurawiowi,
Że samotnie ryby łowi.
Patrzy – czapla na wysepce
Wdzięcznie z błota wodę chłepce.

Vladimir Kuzmin, stara-pocztowka-radziecka-zsrr-czapla-i-zuraw

Vladimir Kuzmin, stara-pocztowka-radziecka-zsrr-czapla-i-zuraw

Rzecze do niej zachwycony:
„Piękna czaplo, szukam żony,
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy”.
Czapla piórka swe poprawia:
„Nie chcę męża mieć żurawia!”

Poszedł żuraw obrażony.
„Trudno. Będę żył bez żony”.
A już czapla myśli sobie:
„Czy właściwie dobrze robię?
Skoro żuraw tak namawia,
Chyba wyjdę za żurawia!”
Pomyślała, poczłapała,
Do żurawia zapukała.

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Alekseev

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Alekseev

Żuraw łykał żurawinę,
Więc miał bardzo kwaśną minę.
„Przyszłam spełnić twe życzenie”.
„Teraz ja się nie ożenię,
Niepotrzebnie pani papla,
Żegnam panią, pani czapla!”

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, Alekseev

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, Alekseev

Poszła czapla obrażona.
Żuraw myśli: „Co za żona!
Chyba pójdę i przeproszę…”
Włożył czapkę, wdział kalosze,
I do czapli znowu puka.

1977-czapla-i-zuraw-pocztowka-radziecka-alekseev-5

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Alekseev

„Czego pan tu u mnie szuka?”
„Chcę się żenić”. „Pan na męża?
Po co pan się nadweręża?
Szkoda było pańskiej drogi,
Drogi panie laskonogi!”

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Alekseev

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Alekseev

Poszedł żuraw obrażony,
„Trudno. Będę żył bez żony”.

A już czapla myśli: „Szkoda,
Wszak nie jestem taka młoda,
Żuraw prośby wciąż ponawia,
Chyba wyjdę za żurawia!”
W piękne piórka się przybrała,
Do żurawia poczłapała.

czapla-i-zuraw-zsrr-stara-pocztowka-radziecka-vladimir-kuzmin

Czapla i Żuraw, pocztówka radziecka, art. Vladimir Kuzmin

Tak już chodzą lata długie,
Jedno chce – to nie chce drugie,
Chodzą wciąż tą samą drogą,
Ale pobrać się nie mogą.

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka Radziecka, art. Alekseev

1977, Czapla i Żuraw, pocztówka Radziecka, art. Alekseev

Skany pocztówek pochodzą z portalu delcampe.net http://www.delcampe.net/fr/collections/