Fantastyczna karta pocztowa z początku XX wieku, wydana we Lwowie do. 1903 r.

Kahlenberg, czyli „Łysa Góra” to wzgórze pod Wiedniem, z którego Jan III Sobieski dowodził wojskiem przeciwko Tatarom. Tutaj artysta ukazał Jana III Sobieskiego w zbroi husarskiej.

Bardzo ciekawa korespondencja w starym stylu. Widać trochę wpływów języka niemieckiego, gdyż niektóre rzeczowniki pisane są wielką literą. Uwagę zwraca także adnotacja dot. dokładnej daty, a nawet godziny i pory dnia, gdy list był pisany. Może byc to związany z chęcią zachowania chronologii korespondencji; kiedyś wysyłano nawet kilka listów dziennie i przy codziennej poczcie nie trudno było się pogubić. To takie dawne SMS-y🙂.

„M.ST. N. i N. Nie zapomniałam ja o tem, co mi najdroższem na świecie, lecz przeciwnie myślę i tęsknię. A jeżeli dni kilka nie pisałam, to wskutek nawału pracy i braku czasu. Te kaduczne szwaby ze swemi doradcami tyle mi czasu zabrali. W każdym razie listy się nasze minęły i wiadomość ostatecznie już St. Dr. odebrał. Za miły liścik b.b. dziękuję. Jak każdy tak i ten mnie serdecznie ucieszył. Co do rzeczy bądź St. Dr. spokojna nie zginą one teraz  …się już nie ….. . Gdyby ST. Dr. Kosz mój z Książkami  otwierać miała to proszę wyjąć  „Rabattberechner” – książka do obliczania procentów księg. która mi jest potrzebną, lecz tylko w takim razie, jeżeli to nie sprawi H. Dr wielkiej fatyki, w przeciwnym razie b. proszę nie trudzic się, gdyż sprawiłoby mi to przykrośc. List o ile się da niezwłocznie jutro do m. Dr. H. napiszę, tymczasem serdecznie pozdrawiam i rączki całuję … Mamusi Kochająca P. W. 8/4 1903 (godź. 9 wieczorem, Środa)”

Kahlenberg 205

Awers w dobrej jakości do pobrania tutaj

Kahlenberg 206

Rwers w dobrej jakości do pobrania tutaj

 

  • Artysta: Tadeusz Rybkowski
  • Obieg: 1903
  • Wydanie: S.W. Niemojowski, Lwów
  • Nr. 19
  • Tytuł: Kahlenberg w R. 1683
  • Adresatka : Wielmożna Stefania Stoc, Krotoszyn, W. Ks. Poznańskie, ul. Koźmińska 17