Niekompletna seria znaczków wydana dla upamiętnienia 450-lecia śmierci Albrechta Dürera, Korea, 1979

  1. Wielki Pęk Trawy

Łatwość z jaką Dürer obchodził się z dostępnymi materiałami, została udokumentowana poprzez jeden z najbardziej emblematycznych obrazów, mianowicie, „Wielki pęk trawy” z 1503 roku. Obraz jest mistrzostwem realizmu, dzięki czemu „botaniczne oko” bez problemu rozpozna  i nazwie każde źdźbło z osobna.  Wystarczy przyjrzeć się tonacji ziemi w dolnej części, która jest także wykonana w akwareli i gwaszu; doskonale widoczne są drobne kosmyki snujące się w dół z trzcin – wyglądają, jak gdyby artysta maczał swój pędzel w wodzie i rozpuszczał farbę, którą wcześniej położył.

Praca jest oszczędna w wyborze kolorów, – gradacje tonalne surowej umbry i miętowej zieleni z odrobiną akwamaryny oraz bursztynu – jeżeli przyjrzeć się bliżej, sunąc wzrokiem z dołu w kierunku górnych partii rośliny, można odnieść wrażenie, że patrzymy na tępą obfitość zielonych pionowych linii.

Wystarczy jednak nieco się oddalić od obrazu, aby każdy z tych detali powrócił tworząc jedną, spójną całość. Nagromadzone gęsto, szczegółowo odtworzone detale sprawiają wrażenie hiper-realizmu odcinającego się wyraźnie od jasnego tła. Pustka, która pojawia się za trawiastą kępą, tworzy swój własny kontekst. Obrazek nie wydaje się być ani fragmentem pejzażu, ani garstką roślin wykopaną w ogrodzie i rzuconą na stół dla bliższego obejrzenia. Zamiast tego wydaje się być czymś pomiędzy, niczym przeciąganie liny pomiędzy symulacją i rzeczywistością.

Realizm tego obrazu to nie tylko precyzja, z jaką artysta odtworzył każde źdźbło, to także naturalny ich układ względem siebie.

praca w wysokiej rozdzielczości jest tutaj LINK

Dzieła Albrechta Dürera, 1979 North Korea Północna,

2.

Skrzydło kraska, 1512

20 x 20 cm Akwarela i gwasz na pergaminie.

Graphische Sammlung Albertina, Vienna

Co w tym skrzydle takiego niesamowitego? Niestety z przedstawienia dzieła na znaczku nie da się wywnioskować, czemu skrzydło zasłużyło sobie na taki zaszczyt. Diabeł tkwi w szczegółach, których na znaczku nie widać. W istocie jest to mistrzowskie studium ptasiego skrzydła, z bukietem wspaniałych barw – szarości, błękitu, bieli i zieleni. Dzięki swojej perfekcji, artysta osiągnął niesamowity efekt mieniących się kolorów. Przedstawione skrzydło należało kraska, ptaka który występuje w południowej i centralnej Europie. Dürer ukazał górną część lewego skrzydła, w mniej więcej naturalnych rozmiarach. Dzieło powstało z dbałością o najdrobniejsze detale, dzięki czemu widz może zobaczyć jak krótsze pióra nachodzą na dłuższe, jak się zbliżają do kości, a zielone stają się bardziej liczne i puszyste oraz w jaki sposób pióra brązowe bliższe piersi zwisają w kępach.

Jakkolwiek data – 1512 na akwareli jest najpewniej prawidłowa, nie jest wykluczone, że dzieło mogło być wykonane wcześniej. Dürer przedstawił ptasie skrzydła w swoich rycinach Nemesis ok. 1502 roku oraz herb śmierci w 1503 roku. Zawsze był zaintrygowany ptakami egzotycznymi i w 1506 roku sprowadził pióra z Wenecji dla Pirckheimer’a.

Górny brzeg skrzydła jest prawdziwą paletą mieniących się błękitów, zieleni i filetów z półokrągłymi liniami rojącymi się niczym zwieńczenie płaszczyzny. Te półokrągłe oznaczenia, które wyglądają bardziej jak nacięcia niż namalowane linie, są szczegółami, które prawdopodobnie byłyby niezauważone w reprodukcji, nie wspominając już o tym, jak ich metaliczność ozdabia już oszałamiającą efuzję barw.

Znaczek poniżej, natomiast dzieło w wysokiej rozdzielczości można obejrzeć „pod lupą” tutaj

Dzieła Albrechta Dürera, 1979 North Korea Północna, (2)

Skrzydło Kraska, Dzieła Albrechta Dürera, 1979 North Korea Północna, (2)

 

3.

Akeley / Akelei: Aquilegia vulgaris / orlik pospolity

Korea Północna

Malarstwo – Albrecht Dürer

Stanley Gibbons KP 1857

Michel KP 1854

Malarstwo | Sztuka

Data wydania: 1979-06-08

Dzieła Albrechta Dürera, 1979 North Korea Północna, (3)

Linki:

Lewe skrzydło kraska: http://www.wga.hu/html_m/d/durer/2/16/2/10roller.html

Dzieła Durera: http://www.wikiart.org/en/albrecht-durer