„Wiosna Życia” – Lebensfrühling , pocztówka wg utrzymanej w typowych  kanonach „sztuki narodowego socjalizmu” pracy Johann Schütt ‚a . Dwie posągowe, idealne, niemal „wyrzeźbione, kobiece sylwetki mają obrazować ideał niemieckiej kobiety. Jest to „wiosna życia”, tak więc niewiasty ukazane są w całej swej urodzie, w  najpiękniejszym okresie swojej egzystencji, jeszcze przed” latem”, czyli przed zamążpójściem i założeniem rodziny. Mimo iż na obrazie przestawione są dwie rozebrane panny, nagość nie ma tu służyć jedynie zaspokojeniu ulotnych przyjemności, a ma do spełnienia misję znaczenie poważniejszą – ideologiczną . To oczywiście można także uznać za typową przewrotność oraz furtkę i niewyszukany pretekst do pokazywania rzeczy nieprzystojnych tam, gdzie się im jednocześnie pojawiać nie pozwala.

Jest to jedna z oficjalnych pocztówek HDK (Haus der Deutschen Kunst), wydana przez fotografa i fotoreportera NSDAP Heinrich ‚a  Hoffmann ‚a, który działalność związaną z produkcją i dystrybucją pocztówek rozpoczął już w 1919 roku. W tamtych czasach karta pocztowa była jednym z mediów, za pośrednictwem których obywatele III Rzeszy poznawali dzieła nowego i jedynie właściwego nurtu w ówczesnej sztuce.

Karty pocztowe HDK ukazywały zarówno dzieła malarstwa, jaki i rzeźby, których tematyka miały służyć nazistowskiej propagandzie, gloryfikujące nieskazitelność rasy oraz m.in. rolę kobiety jako matki w rodzinie.  Leni Riefenstahl w jednym z wywiadów wyznała, że „dzieła”  tamtego nurtu uważała za „kiczowate”.

 

Pocztówka z kolekcji :

http://myvimu.com/exhibit/40128717-schutt

Haus der Deutschen Kunst Johann Schütt

III Rzesza, Haus der Deutschen Kunst Johann Schütt – erotyka na starej pocztówce z epoki Narodowego Socjalizmu

Advertisements